- Volvo presenteerde dinsdag op de Autoshow van Shanghai het nieuwste elektrische model: de Polestar 4.
- De nieuwe sportieve SUV komt tussen de kleinere Polestar 2 en de grotere Polestar 3 te staan.
- Het nieuwe model is de krachtigste Polestar, maar ook de enige die zonder achterraam wordt geleverd.
- Lees ook: De elektrische vervanger voor de Volkswagen Passat is er: de Volkswagen ID.7
Dinsdag trok Polestar in Shanghai het doek van het nieuwste lid van de familie: de Polestar 4. Deze sportieve, elektrische SUV komt qua formaat tussen zijn kleinere broertje, de Polestar 2, en zijn grotere broer, de Polestar 3 te staan, maar heeft betere prestaties dan beide.
De Polestar 4 wordt namelijk de krachtigste auto in het aanbod van het merk, met een gecombineerd vermogen van 544 pk verdeeld over twee elektromotoren. En als je dacht dat dat opmerkelijk was, dan heb je de achterkant van de auto nog niet gezien: daar zit namelijk geen achterraam.
Waarom daarvoor is gekozen – en meer informatie over het nieuwe model dat vanaf 2024 in Europa verschijnt – lees je in de slideshow hieronder.
De Polestar 4 is de krachtigste SUV van het merk, maar mist een achterraam
De Polestar 4 is de krachtigste SUV van het merk, maar mist een achterraam
-
Het Zweedse designmerk Polestar, dat een samenwerking is tussen Volvo en het Chinese Geely, presenteerde dinsdag op de Shanghai autoshow het nieuwste model: de Polestar 4, wederom een luxe SUV.
Foto: Polestar
-
Na de Polestar 2 en de Polestar 3 komt het merk nu met een sportief gelijnde SUV die, je raadt het al, precies tussen zijn twee voorgangers past. En daarbij beweren de Zweden dat ze niet zomaar een SUV met een snelle daklijn hebben getekend, maar dat er een compleet nieuwe ervaring aan gekoppeld is.
Foto: Polestar
-
En die ervaring zie je hier: er zit geen achterraam in de nieuwe elektrische auto. Waarom niet? Om de mensen die achterin de auto zitten een unieke ervaring te geven.
Foto: Polestar
-
Hoe kijk je als bestuurder dan achter je? Dat kan natuurlijk met de zijspiegels, maar ook met een scherm dat dienst doet als binnenspiegel. De beelden die daarop geprojecteerd worden, zijn afkomstig van een camera die zich op de plaats van het achterraam bevindt.
Foto: Polestar
-
Opmerkelijk is dat de schermfunctie van de binnenspiegel ook uitgezet kan worden. Hierdoor wordt het weer een normale binnenspiegel en kan de bestuurder de mensen op de achterbank zien.
Foto: Polestar
-
Wat voor speciale ervaring die mensen op de achterbank precies meekrijgen, wordt nog niet helemaal duidelijk uit de communicatie van Polestar. Wel weten we dat ze een geweldig uitzicht moeten hebben op de hemel, want het standaard panoramadak reikt, door het gebrek aan een achterraam, tot ver over de hoofden.
Foto: Polestar
-
Optioneel kan dit panoramadak voorzien worden van een ‘elektrochromatische functie’. Dat wil zeggen dat het met een druk op de knop van transparant naar melkglas kan veranderen. Ook zou er, ondanks de snel aflopende daklijn, genoeg hoofdruimte moeten zijn.
Foto: Polestar
-
Daarnaast zet Polestar nog verder in op duurzaamheid en is het interieur grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen zoals visnetten en PET-flessen.
Ook is Polestar voornemens om volgend jaar een Product Sustainability Declaration en een volledige levenscyclusanalyse (LCA) te publiceren. Daaruit moet duidelijk worden wat de werkelijke ecologische voetafdruk van de Polestar 4 is.
Foto: Polestar
-
Net als zijn kleinere en grotere broertjes is de Polestar 4 in eerste opzicht duidelijk een Polestar. De typische verlichting vinden we zowel aan de voorkant…
Foto: Polestar
-
…als aan de achterkant.
Foto: Polestar
-
Maar het onderstel van de Polestar 4 verschilt van de rest van de familie. Hij rolt namelijk op dezelfde basis als de super SUV van Lotus dat doet. En dat zorgt er ook voor dat het de krachtigste Polestar tot nu toe is.
Foto: Polestar
-
Wat houdt dat dan in? Dat een sprint van 0 tot 100 km/u binnen 3,8 seconden is geklaard en dat de auto een gecombineerd vermogen van bijna 550 pk heeft. Het accupakket van 102 kWh zorgt voor een WLTP-actieradius van 560 kilometer.
Foto: Polestar
-
Maar er komt ook een iets minder krachtige variant. Deze heeft hetzelfde 102 kWh-accupakket, maar moet het doen met slechts 1 motor op de achteras in plaats van 2 verdeeld over beide assen.
Wat je daarmee inlevert op vermogen (hij heeft de helft: 272 pk), win je aan actieradius, want deze variant haalt 600 kilometer.
Foto: Polestar
-
De Polestar 4 is de krachtigste elektrische SUV van het merk, maar het is ook de breedste wagen. De auto meet, schrik niet, 2,12 meter breed. Probeer dat maar eens in een Nederlands parkeervak te proppen.
Foto: Polestar
-
Gelukkig heeft de Polestar 4 twaalf camera’s in en rondom de auto waarmee de omgeving nauwlettend in de gaten gehouden kan worden.
De camera in het interieur houdt de bestuurder ook in de gaten. Deze monitort of er geen sprake is van onoplettendheid of vermoeidheid. Daarbij benadrukt het merk dat die beelden niet worden opgenomen.
Foto: Polestar
-
Nog even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over de Polestar 4. Die komt boven de Polestar 2 te staan, en onder de Polestar 3. Maar het is wel de krachtigste auto in het gehele aanbod. Duidelijk?
Foto: Polestar
-
Polestar lanceert de 4 dit jaar nog in China en ergens in 2024 komt de auto ook naar Nederland. Het merk geeft daarbij al een richtprijs van ongeveer 60.000 euro.
Foto: Polestar
-
Oja, nog even over het ontbreken van het achterraam. Dat maakt de auto veiliger, volgens Polestar. Het verplaatsen van de achterste dakrand zou hiervoor zorgen.
In de praktijk zou de veiligheid zich vooral vertalen naar het zicht van de bestuurder. Vooral in duisternis kan een camera beter zicht geven dan en conventionele spiegel dat doet. Een binnenspiegel dimt vaak waardoor het zicht beperkt wordt tot de twee koplampen van degene achter je. Hier zou een camera minder last van moeten hebben.
Of de camera gebruik maakt van infrarood, waarmee nachtvisie mogelijk is, is niet bekend.
Foto: Polestar